У яких випадках потрібен капремонт двигуна

Двигун — основний вузол у будь-якому автомобілі. Він складається з великої кількості деталей, які мають певний робочий ресурс та з часом виходять із ладу. Силовий агрегат потребує професійного комплексного відновлення.

Капітальний ремонт — це перелік робіт, які проводяться з метою повернути мотор до заводського стану. Це не тільки складна й довготривала, але й недешева процедура. Проте її проведення дозволить повністю відновити нормальну роботу двигуна.

Докладніше про те, що таке капітальний ремонт мотора

Двигун внутрішнього згоряння складається з великої кількості деталей, які постійно рухаються, взаємодіють одна з одною і з часом зношуються. Усі компоненти мають приблизно однаковий робочий ресурс.

Коли мотор проїхав певну кількість кілометрів, він потребує капітального відновлення, тобто заміни всіх запчастин, які вже не можуть виконувати свої функції. Оскільки перелік цих елементів великий, необхідно виконати досить обʼємну роботу. Саме тому капремонт потребує часу та витрат.

Мета цієї процедури — відновити робочий ресурс мотора й максимально наблизити його до початкових заводських характеристик. У результаті навіть через багато років використання мотор знову працюватиме як новий. Варто враховувати, що під час виконання силовий агрегат не просто розбирають і перебирають, потрібно встановити нові деталі.

Коли проводиться капітальний ремонт

Як правило, це необхідно через певну кількість кілометрів пробігу. Раніше виробники вказували в інструкції до транспортного засобу, коли потрібно здійснювати капітальний ремонт. Зараз цього майже не роблять, тому водії орієнтуються на кілометраж.

Зокрема, звичайний ДВЗ в нормальних умовах повністю зберігає робочий ресурс протягом 200–300 тис. км. Деякі бензинові мотори здатні прослужити до 500 тис. км. Термін експлуатації дизельних більш тривалий, вони розраховані на 600–700 тисяч кілометрів пробігу.

Варто враховувати, що ці цифри орієнтовні та вказані з урахуванням того, що двигун працює у звичайних умовах. Проте часто буває, що установка виходить із ладу раніше через:

  • погані дороги;
  • агресивний стиль їзди;
  • відсутність регламентного технічного обслуговування;
  • несвоєчасну заміну деталей або використання неоригінальних, неякісних запчастин тощо.

Необхідність у проведенні капремонту може виникнути раніше. Деякі мотори (наприклад, малообʼємні) потребують комплексного відновлення вже через 180–200 тис. км пробігу. Термін може бути й меншим через деякі недоліки конструкції. Іноді для усунення однієї поломки доводиться розбирати майже повністю увесь агрегат.

Як зрозуміти, що настав час проведення капітального ремонту

Для визначення оптимального терміну не варто орієнтуватися лише на пробіг. Тривалість експлуатації мотора залежить від того, наскільки дбайливо власник ставився до нього. Саме тому не варто забувати про регламентне й сезонне технічне обслуговування. Розраховувати його вартість заздалегідь допоможе калькулятор ТО.

Є декілька ознак, за якими визначають, що потрібен капремонт двигуна. Загалом мотор починає працювати не так добре, як раніше, тому уважний та відповідальний водій не зможе пропустити симптоми зношення. Зазначимо основні, які майже завжди вказують на необхідність комплексної реконструкції.

Поганий, повільний розгін

Зниження потужності може бути зумовлене й іншими проблемами — у цьому разі спочатку потрібно пройти діагностику. Капітальний ремонт однозначно необхідний у тому випадку, якщо зношені:

  • поршень;
  • кільця;
  • циліндри.

Протягом усього терміну служби силового агрегату його потужність поступово знижується. Це повʼязано зі зношенням циліндро-поршневої групи. Падіння компресії, закоксованість та інші явища також можуть призвести до повільного набору швидкості.

Поява димних викидів

В ідеалі вихлоп не має кольору. Часто він набуває білого забарвлення тільки на початку старту, доки двигун прогрівається. Якщо дим став синім або сизим, це означає, що до камери згоряння потрапляє мастило. У такому випадку двигун потребує професійної діагностики з розбиранням. Особливу увагу в процесі перевірки звертають на мастилознімні ковпачки, циліндро-поршневу групу, напрямні втулки, стрижні клапанів.

Стукіт та інші сторонні звуки

Вони можуть виникати з різних причин, проте в разі їх появи потрібна комплексна діагностика. Якщо ви чуєте стукіт, це означає, що деталі бʼються одна об одну, а в місцях їх зіткнення виникають перевантаження.

З часом зазори між елементами стають більшими, через це запчастини швидше руйнуються та повністю виходять із ладу. Стукати може як холодний, так і добре розігрітий двигун. Джерелом сторонніх звуків є колінвал, клапан, поршень чи інші елементи.

Зростання витрат мастила й пального

Якщо двигун споживає забагато технічної рідини, це свідчить про:

  • сильне зношення поршневої групи;
  • втрату еластичності мастилознімних ковпачків;
  • забивання кілець.

Діагностика потрібна терміново, якщо рівень мастила стає критичним уже через тисячу проїханих кілометрів. Перевитрати пального виникають через несправності в латунному механізмі, клапанах, а також вироблення ресурсу ЦПГ.

Зниження тиску мастила

Про це повідомляє відповідний індикатор на панелі приладів. Проте він світиться не завжди саме через зниження тиску. Значок може повідомляти про засмічення фільтра, вичерпання запасу моторного мастила тощо. Капремонт знадобиться в разі поломки насоса, забруднення мастильних каналів — визначити точно допоможе діагностика.

Зниження компресії

У такому випадку на свічках зʼявляється чорний нагар, а сам мотор погано запускається та працює нерівномірно. Під компресією мається на увазі здатність стискати повітряно-паливну суміш у циліндрах до потрібного показника. Якщо цей параметр не відповідає нормі, знадобиться капітальний ремонт.

Є й інші ознаки, за якими можна визначити необхідність такого втручання:

  • ускладнений старт після тривалого простою. Це явище особливо властиве автомобілям із дизельними моторами;
  • нестійкий холостий хід. Цей режим для двигуна найскладніший, тому саме під час перемикання на нього старий агрегат демонструє всі свої недоліки;
  • вібрації, нерівномірна робота двигуна. Якщо він починає «троїти», це може бути ознакою виходу з ладу великої кількості деталей.

Кожен водій має знати, що таке капітальний ремонт. Визначити необхідність його проведення можна тільки після професійної діагностики. Запис на сервіс для перевірки в салоні офіційного дилера можливий онлайн.

Які роботи виконують в рамках капітального ремонту

Процес завжди починається з демонтажу двигуна. Силовий агрегат знімають з автомобіля та розбирають на окремі запчастини, які потім проходять ретельне очищення від забруднень. Уже на цьому етапі фахівець візуально оцінить стан комплектуючих та визначить, які потребують заміни.

Після цього переходять до діагностики за допомогою обладнання. Вона передбачає вимірювання компресії та залишкового вакууму циліндро-поршневої групи. Для цього використовують стетоскоп, манометр та інше обладнання. Діагностика включає й визначення рівня мастила й витрати пального.

Розглянемо, що входить в капітальний ремонт двигуна, окрім тестування:

  • вимірювання зазорів, геометричних параметрів, порівняння показників із заводськими. На основі отриманої інформації приймають рішення щодо капремонту;
  • відновлення й чистка ГБЦ. Окрім обслуговування головок блоку циліндрів, потрібно встановити нові мастильні ковпачки та інші деталі, які сильно зношені, ліквідувати тріщини;
  • реконструкція блоку циліндрів. Передбачає розточування, абразивну обробку стінок, встановлення нових гільз;
  • реставрація колінвала.

Залежно від стану та типу двигуна можуть знадобитися й інші роботи.

Після ремонту проводять повторну діагностику, щоб запевнитися, що мотор працює нормально. Для цього силовий агрегат запускають на холостих і дають йому попрацювати так певний час. Потім потрібно налаштувати систему запалювання, токсичність вихлопів та інші параметри.

Повністю відновити двигун до заводських показників можливо тільки в тому випадку, якщо використовувати якісні запчастини. Саме такі можна замовити в офіційного дилера. Тут встановлюють тільки оригінальні деталі від виробника, тому ви можете бути впевнені, що ваш мотор працюватиме стабільно багато років.

Якщо вибираєте новий автомобіль, зверніть увагу на модельний ряд RENAULT. Пропонуємо останні новинки (наприклад, седан TALIANT для економних покупців або більш місткі кросовери KARDIAN чи DUSTER). В асортименті є й комерційні фургони EXPRESS і MASTER.