Трансмісійне мастило для КПП: коли міняти та як вибирати

Більшість компонентів механізмів автомобіля, а саме рухомих поверхонь у його складі, виготовлені з різних металів, які з часом зношуються внаслідок тертя. Це призводить до утворення тріщин, сколів та інших дефектів.

Для запобігання негативної дії тертя та мінімізації його впливу на робочі поверхні використовуються спеціальні мастильні матеріали. Саме тому кожен водій має знати, через скільки міняти масло в коробці, щоб уникнути пошкоджень.

Трансмісійна олива: що це таке й для чого потрібно

Даний тип мастила слугує для змащення робочих поверхонь трансмісійних механізмів, одним із яких є коробка передач. Трансмісійне мастило є рідким та виготовляється з нафтопродуктів з різноманітними присадками.

Даний тип мастильного матеріалу виконує важливу функцію в роботі всіх типів передач, в тому числі зубчастих, гіпоїдних, конічних, циліндричних та спірально-конічних.

Основні функції трансмісійного мастила:

  • мінімізація втрат енергії від руху деталей через тертя;
  • захист робочих поверхонь від утворення дефектів внаслідок тертя та зниження ударних навантажень;
  • зниження теплового навантаження на робочий вузол;
  • захист від корозії;
  • зниження рівня шуму та вібрації під час роботи механізмів.

Вимоги до конкретного типу оливи залежать від будови та структури редуктора. Трансмісійне мастило працює саме в умовах високої швидкості тертя, збільшеного тиску та в широкому діапазоні температурних перепадів.

Оскільки транспортні засоби використовуються в різних умовах вологості, олива має надійно захищати робочі поверхню від контакту з водою. Трансмісійні оливи Value забезпечують надійну роботу коробки передач, тож їх можна легко підібрати до власного автомобіля, звернувшись до офіційного дилера.

Чи потрібно міняти масло в коробці передач? Якщо олива якісна, вона може зберігати свої властивості протягом багатьох років, адже в трансмісії порівняно невелика площа поверхонь тертя та менше нагрівання. Заводська олива здатна працювати до 200 000 км на деяких автомобілях, однак її довічне використання неможливе через контакт з повітрям, металевими поверхнями та забруднення.

Перевірка рівня мастила в коробці передач

Як перевірити рівень масла в коробці передач? У більшості випадків цей процес відбувається при увімкненому двигуні, однак автомобіль має бути надійно зафіксований стоянковим гальмом та зупинений на рівній поверхні.

Попередньо потрібно, щоб двигун попрацював на холостому ходу для прогрівання коробки передач до робочих температур. Це пов'язано з фізичною властивістю будь-якої рідини розширюватися під час нагрівання.

Для перевірки рівня мастила зазвичай використовується спеціальний щуп. Спочатку він витирається досуха, після чого його поміщають у мастильний резервуар коробки передач. Після виймання на щупі можна побачити рівень рідини.

Коли потрібно замінити мастило

Більшість фахівців радить робити це вперше у разі досягнення пробігу 60-80 тис. км як для МКПП, так і для АКПП. Для механічних коробок передач заміна мастила проводиться в подальшому кожні 40-60 тис. км. Те, як часто міняти масло в АКПП, у більшості випадків залежить від стилю водіння та віку авто, однак загальна рекомендація становить кожні 30-40 тис. км пробігу.

Офіційний дистриб'ютор «RENAULT Арма Моторс Київ» пропонує до уваги покупців підбірку легкових та комерційних авто за вигідними умовами придбання. Модельний ряд RENAULT включає транспортні засоби для зручних подорожей всією сім'єю, а також автомобілі для професійного використання з цілим рядом зручних адаптацій. Серед представлених моделей також наявні авто з електричними двигунами для екологічного водіння.

Різновиди трансмісійного мастила

Трансмісійна олива є необхідною для правильної роботи більшості коробок передач і підбирається індивідуально для кожного типу КПП. Тож мастила для механіки та автомата відрізняються між собою. В'язкість матеріалу та його хімічний склад варто враховувати під час вибору мастила для конкретного сезону:

  1. Зимові трансмісійні оливи. Використовуються в холодний сезон, коли діапазон температури повітря досягає від -12°С до -55°С. Їхній склад розрахований на збереження певного рівня сталої динамічної в'язкості в умовах низьких температур. Умовно зимові мастила цієї групи позначаються буквою W.
  2. Літні оливи. На відміну від низьких, високі температури збільшують динамічну в'язкість мастильного матеріалу, тому літню трансмісійну оливу маркують певними цифрами, що відповідають показникам мінімальної та максимальної кінетичної в'язкості при нагріванні до температури 100°С.
  3. Всесезонні мастила. Вважаються найбільш економним варіантом, оскільки поєднують у собі якості зимових та літніх олив. В їхніх позначеннях вказуються діапазони від мінімальних до максимальних допустимих температур для підтримання оптимальної в'язкості оливи.

Залежно від складу, мастила для трансмісії поділяють на мінеральні, синтетичні та комбіновані.

Насамперед під час вибору потрібно враховувати рекомендації автомобільного виробника, який в інструкції зазначає всі необхідні характеристики та критерії вибору мастильних матеріалів.

У деяких випадках для отримання цієї інформації потрібно звернутися до фахівців. Запис на сервіс для обслуговування свого транспортного засобу можна здійснити у режимі онлайн, заповнивши електронну форму.

Основні робочі класифікації трансмісійного мастила

Найбільш вживаною є класифікація АРІ, яка відображає показники якості мастильних матеріалів, а також особливості будови та експлуатації певного типу коробки передач. Вона включає п'ять основних груп:

  1. GL-1. Практично не містять додаткових присадок, розраховані на мінімальне навантаження.
  2. GL-2. Мінімальний відсоток присадок, працюють в умовах легких навантажень.
  3. GL-3. Вміст присадок, що профілактують корозію та механічне пошкодження робочих поверхонь, становить до 3%. Підійдуть для середнього навантаження.
  4. GL-4. Присадки від тертя та пошкоджень робочих поверхонь у складі цього типу мастила можуть становити до 4%.
  5. GL-5. Мастило з відсотком присадок із різними функціями до 10% розраховане на максимальні навантаження.

Кінематична в'язкість також має велике значення, особливо за низьких температур. Існують мастильні рідини, які зберігають задовільні якості за температури до -55°С, а є такі, в яких температура використання взагалі не нормується.

Коли потрібно замінити трансмісійне мастило 

Періодичність заміни масла в коробці передач зазвичай вказується виробником в інструкції з обслуговування транспортного засобу, або ж потрібно звернутися до фахівців. Вона залежить від кількох факторів:

  • стану автомобіля та його трансмісії;
  • терміну експлуатації, а конкретніше — пробігу авто;
  • умов використання машини.

Про необхідність оцінки стану та заміни трансмісійного мастила свідчить поведінка самої коробки передач під час водіння. У разі її несправності проводиться ремонт або заміна, які супроводжуються обов'язковою заміною мастила. Також матеріал треба замінювати, а якщо під час перевірки є сліди його спінювання на щупі.