Внаслідок їзди по поганих дорогах із ямами, після удару об бордюр чи іншу перешкоду може виникнути розбалансування коліс автомобіля. З цим стикаються також внаслідок виникнення проблем із гумою, дисками чи ходовою.
Кожен водій повинен знати, для чого здійснюється балансування коліс. Це процедура для усунення дисбалансу, яка передбачає коригування їхньої ваги так, щоб фактичний центр тяжіння знаходився посередині геометричного.
Що таке дисбаланс коліс і який він буває
Так називається явище, коли вага колеса навколо осі його обертання розподіляється нерівномірно. У цьому випадку вісь оберту й маса не збігаються, тому навантаження, яке витримують шини й підвіска, нерівномірне. Внаслідок цього виникає сильна вібрація, що негативно впливає на керованість та комфорт під час водіння.
Через розбалансованість протектор стирається дуже швидко й нерівномірно. Якщо цю проблему не усунути, скоро доведеться замінити деталі рульового керування або підвіски. Розбалансування призводить і до інших проблем:
- збільшення гальмівного шляху, зменшення стійкості автогуми;
- зростання витрат пального;
- проблеми в роботі системи ABS через те, що датчики неправильно зчитують інформацію;
- сторонні шуми в салоні, тремтіння педалей, биття керма.
Дисбаланс буває статичним та динамічним. Перший виникає тоді, коли колесо «стрибає» вгору або вниз під час руху. Така проблема з’являється внаслідок нерівномірного розподілу маси вздовж радіуса колеса. Через те, що центр тяжіння зміщується у вертикальній площині, машиною складніше керувати, вона неточно реагує на повороти керма.
Статичне розбалансування призводить до швидкого зношення деталей підвіски через посилені вібрації. Динамічне, своєю чергою, проявляється в тому, що покришка рухається в різні боки, начебто втратила рівновагу. Це зумовлено нерівним розподілом маси в горизонтальній площині.
Найчастіше водії стикаються саме з динамічним дисбалансом, коли осі обертання й інерції не збігаються, а перетинаються. Це більшою мірою відчувається в бічних частинах автомобіля, особливо якщо їхати на великій швидкості або на широкопрофільних покришках. Часто трапляється й комбінований дисбаланс — поєднання статичного й динамічного.
Чому це відбувається та якими можуть бути наслідки
Балансування коліс — це процедура, яку не можна відкладати на потім. Найчастіше дисбаланс виникає внаслідок пошкодження дисків, наприклад, коли автомобіль на великій швидкості влетів у яму або наїхав на бордюр. Навіть якщо дефект незначний, вібрація внаслідок розбалансування буде відчутною.
Порушення виникають і через шини, коли вони витримують дуже великі навантаження. Якщо гума пошкоджена, неправильно встановлена або протектор стирається нерівномірно, виникає дисбаланс. Проблема може бути повʼязана з супінаторами, а точніше, з їхнім виходом із ладу чи неправильним вибором.
Інші причини:
- накопичення на колісних дисках бруду чи солі з реагентів для посипання доріг;
- відсутність чи пошкодження контрваг, прикріплених до диска для балансування;
- встановлення нових вузлів ходової частини.
Ігнорувати проблему не можна, адже вібрація негативно впливає на якість керування. Через вібрації керма водієві складніше контролювати машину, крім того, у салоні відчувається сильний шум, що відвертає увагу.
Через розбалансування деякі запчастини зношуються швидше. Зокрема, раніше встановленого терміну виходять із ладу підшипники маточини, елементи підвіски, ходової системи. Крім того, значно зростає навантаження на гідропідсилювач керма, тому він може швидко зламатися.
Як визначити, що потрібне балансування
Ця процедура однозначно необхідна, якщо під час набору швидкості ви відчуваєте вібрації в кермі або кузові. Вони можуть супроводжуватися сильним шумом. Тепер розглянемо докладніше, що таке балансування коліс. Ця процедура передбачає зменшення дисбалансу до припустимого рівня.
Під час проведення також приділяють увагу кріпленню, складовим підвіски, дискам, втулкам. Колесо потрібно встановити так, щоб його маса розподілялася рівномірно щодо осі обертання та центру. При цьому всі точки окружності будуть рівно віддалені від центру — саме так і має бути.
Про необхідність балансування свідчать такі ознаки:
- поштовхи, тремтіння та вібрації в кермі й на педалях, через які неможливо нормально керувати авто;
- розхитування кузова, що особливо посилюються на поворотах;
- погіршення маневровості й курсової стійкості;
- незвичні шуми під час їзди.
Ознаки можуть відрізнятися залежно від того, на якій осі зʼявився дисбаланс. Наприклад, курсова стійкість значно зменшується тоді, коли пошкодження присутнє на передній; а якщо на задній, то автомобіль сильно відводить убік під час маневрування.
Недосвідчені водії не завжди звертають увагу на ознаки дисбалансу. Проте наслідки можуть бути не просто неприємними, а й небезпечними. Через погіршення курсової стійкості та вібрації зростає ризик потрапити в аварію. Усувати розбалансування краще в досвідченого фахівця — запис на сервіс в офіційному дилерському салоні зручно здійснювати онлайн.
Коли потрібно робити балансування
Ця процедура вважається обовʼязковою в тому разі, якщо колесо зазнало сильного удару об перешкоду. Її також проводять після заміни літніх покришок на зимові, і навпаки. Не завадить звернутися до фахівця й після того, як дорогою ви влетіли у велику яму чи просто рухалися по дуже поганому покриттю.
Розглянувши, що таке дисбаланс, стає зрозуміло, для чого балансування шин. Це необхідно, щоб усунути вібрації, збільшити курсову стійкість, подовжити термін експлуатації елементів підвіски та інших деталей. Процедура також:
- сприятиме вашій власній безпеці на дорозі й комфорту під час їзди;
- збільшить термін експлуатації коліс;
- виключить зайві шуми, які можуть заважати під час їзди;
- покращить керованість навіть на високій швидкості;
- дозволить шинам зношуватися рівномірно з обох боків.
Балансування потрібно проводити щонайменше 1 раз на рік або кожні 15 тис. км пробігу. Проте тут усе залежить від стилю водіння та стану доріг. Позапланово процедуру проводять під час зміни гуми, проте перевіряти баланс радять кожні 5 тис. км пробігу. Це дозволить уникнути проблем на дорозі.
Також виникає питання, чи потрібно балансувати колеса після встановлення нової гуми для її обкатки. Так, у більшості випадків процедура є необхідною, а робити її треба приблизно через 500–1000 км пробігу. Тільки в процесі використання під навантаженням гума займає остаточне місце на диску. Внаслідок усадки розташування покришки може змінитися.
Як проводиться балансування
Для усунення порушень майстер на СТО використовує спеціальний верстат. За його допомогою колесо обертають, імітуючи поведінку на дорозі під час їзди. Датчики фіксують та показують відхилення рівноваги. Потім електронне обладнання вираховує масу противаги й місце, де її потрібно встановити
Для компенсації відхилень від норми використовують противаги. При цьому потрібно відкоригувати масу шин і дисків. Після основного проводиться фінішне балансування за допомогою пересувного стенда. Це обладнання зчитує дані про вібрації, яка фіксується без зняття гуми й дисків при обертанні колеса.
Для рівномірного розподілу маси використовують також порошок або балансувальні гранули. Їх засипають всередину шини, де вони вільно переміщуються. Це повністю безпечний матеріал, який не загубиться та дозволить усунути розбалансування.
Якщо ви шукаєте новий транспортний засіб, перегляньте модельний ряд RENAULT в офіційного дилера. Тут доступні автомобілі для різних цілей. Наприклад, новий TALIANT для щоденних поїздок по місту, більш місткий кросовер KARDIAN чи зручний DUSTER. Представлені також EXPRESS або MASTER для перевезень вантажів, їх часто замовляють як комерційні авто.