Коробка передач — один із найважливіших елементів у будь-якому автомобілі. Вона відповідає за передачу крутного моменту від валу двигуна до коліс. Завдяки їй водій змінює швидкість під час руху, стартує та зупиняється.
Несправності коробки передач впливають на комфорт і якість керування загалом. Якщо вона не працює нормально, колеса не отримують вироблену мотором потужність. Тому варто звертати увагу на будь-які проблеми з КПП: якщо виявити їх на ранньому етапі, можна уникнути дорогого ремонту в майбутньому.
Ознаки несправності механічної коробки передач
МКПП — це «ручний» тип трансмісії, який зʼявився першим, саме його використовують як у старих, так і в більш сучасних автомобілях. Транспортні засоби з механічною коробкою передач комплектуються трьома педалями: газу, гальма та зчеплення.
Визначити, що з МКПП не все гаразд, можна за наступними ознаками:
- сторонні шуми. Якщо під час роботи на «нейтралці» або з увімкненою передачею ви чуєте нехарактерні звуки, це може свідчити про зниження рівня мастила. Можливо, до технічної речовини потрапила вода або зламалися підшипники ведучої шестерні чи вал;
- незвичайні звуки під час перемикання передачі. Якщо ви чуєте їх, варто зробити діагностику зчеплення. Також не завадить перевірити блокувальний пристрій та загалом усі складові трансмісії;
- складнощі при увімкненні передачі. Буває, що водій взагалі не може цього зробити. Таке можливо, якщо в КПП недостатньо оливи чи використовується мастило, яке не підходить. Крім того, це може свідчити про вихід із ладу шестерень або пружин синхронізаторів;
- вібрації під час роботи двигуна. Це ознака руйнування опор кріплення коробки передач та мотора, що сталося на холостому ходу;
- витікання мастила. Воно може почати протікати внаслідок порушення геометрії привалкових поверхонь та картера зчеплення. Також, можливо, зламався сапун, або ви просто залили забагато технічної речовини.
Небезпечна ситуація — коли передача мимовільно відключається, тобто «вискакує» в процесі руху. Таке трапляється через зношення пружин фіксатора, синхронізаторів чи тоді, колі важіль для перемикання втрачає еластичність.
Варто звернути увагу й на нехарактерні звуки під час вмикання передачі. Найчастіше з перерахованими вище проблемами стикаються через зношення синхронізатора, що, своєю чергою, призводить до стирання зубців муфти та шестерні. Якщо водій часто різко стартує, останні швидко сколюються.
У разі появи сторонніх шумів, слідів протікання оливи, складнощів під час перемикання передач потрібно звернутися до професіоналів. Для власників автомобілів RENAULT доступний запис на сервіс на сайті для обслуговування в салоні офіційного дилера, де використовують тільки оригінальні деталі й витратні матеріали.
Ознаки несправності автоматочної коробки
Автоматичні КПП встановлюють на більш сучасні автомобілі. Вони зручніші в керуванні, адже не треба постійно перемикати передачі вручну. У конструкції таких машин немає педалі зчеплення.
Основні несправності коробки передач автоматичного типу:
- вібрація по кузову, яка зʼявляється на початку руху або під час їзди;
- нехарактерні звуки — наприклад, стукіт чи скрегіт, також може відчуватися запах гару;
- складнощі чи затримки під час перемикання передачі;
- індикатор Chek Engine, який світиться на приладовій панелі.
Про те, що АКПП несправна, свідчать проблеми під час переходу на задню передачу. Якщо інші при цьому працюють стабільно, найімовірніше, потрібно прочистити клапан гідравлічного блоку. Коли коробка «хрустить» під час переміщення важеля, можливо, треба долити мастило.
У випадку поломки виникають й інші проблеми:
- машина рухається, коли важіль стоїть у положенні N. Це свідчить про те, що виникли складнощі з регулюванням троса, фрикційні диски зварилися один з одним або заїдає поршень муфти;
- пробуксування, коли обороти зростають, а швидкість не змінюється. Найчастіше це результат зношення фрикційних дисків або поломки гідроблока чи масляного насоса. Якщо пробуксування виникає під час перемикання передачі, можливо, настав час замінити мастило або мастильний фільтр;
- поштовхи, коли перемикаються передачі. Найчастіше це трапляється через вихід із ладу гідроблока. Можливо, його канали засмітилися чи потрібно замінити ATF-рідину. З такою проблемою стикаються водії, які не мають звички розігрівати двигун перед початком руху.
Інколи трапляються збої апаратної чи програмної частини блока.
Часто ознаки несправності коробки передач «автомат» виникають через невчасну заміну мастила трансмісії. Проблеми будуть і в тому випадку, якщо ви використовуєте технічну речовину, яка не підходить вашому авто. Для RENAULT рекомендуємо трансмісійні оливи Value + — придбати їх можна в офіційного дилера.
Просто доливати мастило недостатньо, потрібно ще й контролювати його стан. АКПП може вийти з ладу через надмірне засмічення оливи. Звертайте увагу на масляні калюжі під капотом, адже вони свідчать про те, що мастило протікає. Також на роботу коробки негативно впливає перегрів.
Як уникнути поломок
Найчастіше несправності КПП виникають із трьох причин: природний знос механізмів, недостатнє й неправильне обслуговування, некоректне керування. Щоб подовжити термін роботи вузла й не стикатися з несправностями, потрібно проводити технічне обслуговування коробки передач.
По-перше, обовʼязково перевіряють рівень мастила. Це дозволить визначити стан системи, а також запобігти непередбачуваним поломкам. Існує певний регламент заміни масла, для МКПП це кожні 80–100 тис. км пробігу, для АКПП — 40–60 000. Рівень потрібно перевіряти кожні 30 тис. км або з інтервалами у 2–3 роки.
По-друге, щоб уникнути поломок, потрібно добре розігрівати двигун перед початком руху. У такий спосіб забезпечується повноцінне змащування деталей. По-третє, перегрів критично небезпечний, тому дуже важливо контролювати температуру мотора й стежити за станом радіатора.
Якщо ж ви тільки шукаєте автомобіль із потрібним типом КПП, зверніть увагу на модельний ряд RENAULT. В офіційного дилера ви можете придбати компактний TALIANT, більш місткий кросовер KARDIAN чи DUSTER. Для вантажних перевезень і робочих задач підійде фургон EXPRESS або MASTER.